Nissan Murano Forum banner

Eindelijk de dwarsbalken zelf geïnstalleerd, het was een PITA

37K views 41 replies 25 participants last post by  Charlie66  
#1 ·
Ik heb zojuist zelf de dwarsbalken op mijn dakdrager gemonteerd. De dealer rekende $110 en na het lezen van de handleiding dacht ik dat ik het zelf wel zou kunnen doen.

Ten eerste was het dwarsbalken-dakdragersysteem vreselijk ontworpen. Het vereist dat je een snijgereedschap, een boor en wat instrumenten gebruikt die ik nog niet eens heb.

Voor iemand die niet met gereedschap is opgegroeid, ben ik een Dremel gaan kopen en heb ik de daad bij het woord gevoegd. In de handleiding staat dat je de dakdrager van het dak moet halen, maar ik besloot de dakdrager te knippen omdat ik de clips niet wilde vervangen.

Ik ben ook een paar complicaties tegengekomen, zoals het verliezen van een paar van de 6x25 metrische Torx-schroeven en sommige die ik nog moet oplossen, zoals de dwarsbalken die iets te lang zijn (5 mm) en niet gelijk met de dakdrager passen. Ik heb geprobeerd de lengte aan te passen, maar daarvoor is een normale inbussleutel nodig om het eerste paneel te verwijderen, maar er is een andere stersleutel nodig die niet in mijn standaard gereedschapsset past.

Ik heb ook een video van het proces opgenomen als iemand geïnteresseerd is.

#3 ·
Hoe meer ik dit lees, hoe meer ik denk dat de 3e generatie niets voor mij is. Ik heb dwarsbalken voor mijn 2012 die er precies op passen en gemakkelijk verwijderd kunnen worden. Het trekgewicht van de 3e generatie is aanzienlijk lager. De "functionaliteit" van deze SUV of CUV is dus sterk verminderd. Ik kan net zo goed een Maxima kopen.

#4 ·
Ik heb zojuist de dwarsbalken zelf op mijn dakdrager gemonteerd. De dealer rekende $110 en na het lezen van de handleiding dacht ik dat ik het zelf wel zou doen.

Ten eerste was het dwarsbalken dakdragersysteem vreselijk ontworpen. Het vereist dat je een snijgereedschap, een boor en een aantal instrumenten gebruikt die ik nog niet eens heb.

Voor iemand die niet met gereedschap is opgegroeid, ben ik een Dremel gaan kopen en heb ik de daad bij het woord gevoegd. In de handleiding staat dat je de dakdrager van het dak moet halen, maar ik besloot de dakdrager te knippen omdat ik de clips niet wilde vervangen.

Ik ben ook een paar complicaties tegengekomen, zoals het verliezen van een aantal van de 6x25 metrische Torx-schroeven en sommige die ik nog moet oplossen, zoals de dwarsbalken die iets te lang zijn (5 mm) en niet gelijk met de dakdrager passen. Ik heb geprobeerd de lengte aan te passen, maar daarvoor is een normale inbussleutel nodig om het eerste paneel te verwijderen, maar er is een andere stersleutel nodig die niet in mijn standaard gereedschapsset past.

Zeker, plaats de video. Zou je ook aanraden om de rails te verwijderen of gewoon met de Dremel te werken terwijl ze bevestigd zijn? Ik ben ook van plan om een goedkope Dremel bij Amazon te kopen. Dealers wilden $125 - $275. Nee bedankt.

#5 ·
Mijn gok is dat de "star hex key" een Torx-bit is. Ze komen veel voor in auto's.

#6 ·
Het is een torx...bevestigd door de dealer toen ze de mijne deden...en voor het dremel-gedeelte heb ik de technicus bekeken (ze gebruikten een pen-grote fakkel die een exacto-uiteinde had om het plastic te snijden) en hem een paar keer geholpen tijdens het proces, na het verwijderen van de afneembare panelen en vervolgens de enkele torx-schroef van elke kant te hebben verwijderd die het plastic heeft dat verwijderd moet worden, sneden ze net genoeg plastic af om de dwarsbalk te laten zakken.

Ja, dit is het domste ontwerp ooit, maar ik heb mijn skirekken erop en ben met mijn dochters gaan skiën, dus het is goed als het eenmaal gedaan is.

Succes.

#7 ·
Oké, ik heb het zelf gedaan. Ik zou het niet aanraden om dit zelf te doen. Het absoluut slechtste ontwerp ooit, vreselijke pasvorm, tolerantie, etc. Ik heb de plastic vierkanten met een dremel verwijderd. Niet al te ingewikkeld. De schroeven die dat vierkant vasthouden, zitten zo vast dat de schroefkoppen begonnen te strippen. Ik heb een slijpmachine gebruikt om 2 platte kanten te krijgen om een ​​griptang te gebruiken om ze los te schroeven. De staven zijn iets te lang, dus je moet een inbussleutel (metrisch) gebruiken en de schroef losdraaien om ze korter af te stellen. Zelfs dan moet je het in de ruimte duwen/forceren. De uitlijning met het schroefgat en de basis van de staven klopt niet. Je moet ze slaan en hopen dat de schroef erin valt. Begin ze erin te schroeven. Ze hebben schroefdraadborging in het midden van de schroeven van de fabriek gedaan, dus het wordt echt strak, dan begint het normaal in te schroeven (dus je weet niet of de schroeven kruisdraadsnijden totdat het te laat is). De uitlijning klopt niet, dus schroeven kunnen/zullen kruisdraadsnijden. Ik had geluk en slechts 1 van de schroeven kruisde de draad. Nu moet ik naar de bouwmarkt en een tap (6 MM - 1.00) kopen en de draad repareren en hopen dat de schroef er correct in gaat.

**** Nissan, **** je voor deze rotzooi. **** je voor het zelfs groen licht geven aan rotzooi als dit. Zou een eenvoudige drop-in en schroef-in installatie moeten zijn. Niet deze onzin.

#8 ·
Haha wow w0nderbrad. Je lijkt veel meer bekend te zijn met gereedschap dan ik. Je bent ook wat problemen tegengekomen.

Passen je staven mooi in het rek? De mijne staan een beetje uit het lood en het kan de aerodynamica heel lichtjes belemmeren, maar ik weet het niet.

Ik ben het er echter mee eens dat het echt achterlijk was hoe ze het produceerden. Waarom in godsnaam moesten de vierkanten worden gesneden en waarom wordt het rek niet al zo gemaakt dat het mooi in het rek past zonder aanpassing?

Een van mijn schroeven was ook verprutst (geen woordspeling bedoeld) en ik liet de dealer ermee knoeien met een hamer en hij kreeg hem uiteindelijk los omdat hij begon te strippen voordat ik hem van het verdomde frame kon halen.

#9 ·
Mijn rails passen mooi...ter info. Ik kwam thuis en maakte ze los om mijn panoramadakspeling in geventileerde toestand "voor het geval dat" te controleren, wat geen probleem was...alles ging ook gemakkelijk terug.

#11 ·
Ik heb zojuist de dwarsbalken zelf op mijn dakdrager geïnstalleerd. De dealer rekende $110 en na het lezen van de handleiding dacht ik dat ik het zelf wel zou doen.

Ten eerste was het dwarsbalken-dakdragersysteem vreselijk ontworpen. Het vereist dat je een snijgereedschap, een boor en een aantal instrumenten gebruikt die ik nog niet eens heb.

Voor iemand die niet met gereedschap is opgegroeid, ben ik gegaan en heb ik een dremel gekocht en de daad verricht. In de handleiding staat dat je de dakdrager van het dak moet halen, maar ik besloot de dakdrager te knippen omdat ik de clips niet wilde vervangen.

Ik liep ook tegen een paar complicaties aan, zoals het verliezen van een aantal van de 6x25 metrische Torx-schroeven en sommige die ik nog moet oplossen, zoals de dwarsbalken die iets te lang zijn (5 mm) en niet gelijk met de dakdrager passen. Ik heb geprobeerd de lengte aan te passen, maar daarvoor is een normale inbussleutel nodig om het eerste paneel te verwijderen, maar er is een andere stersleutel nodig die niet in mijn standaard gereedschapsset past.

Ik zou zeker geïnteresseerd zijn in die video die je hebt opgenomen als je hem nog hebt. Ik heb net een Murano 2018 gekocht en een aantal dwarsbalken besteld bij Amazon. Ik was stomverbaasd dat ik mijn dwarsbalken niet gewoon kon vastschroeven! Ik heb een beetje geaarzeld om de dakrails eraf te halen, omdat ik bang ben ze te beschadigen. Ik hoopte een video van het proces te vinden om me te coachen!

#12 ·
Ik heb zojuist de dwarsbalken zelf op mijn dakdrager gemonteerd. De dealer rekende $110 en na het lezen van de handleiding dacht ik dat ik het zelf wel zou doen.

Ten eerste was het dwarsbalken-dakdragersysteem vreselijk ontworpen. Het vereist dat je een snijgereedschap, een boor en een aantal instrumenten gebruikt die ik nog niet eens heb.

Voor iemand die niet met gereedschap is opgegroeid, ben ik gegaan en heb ik een Dremel gekocht en de daad verricht. In de handleiding staat dat je de dakdrager van het dak moet halen, maar ik besloot de dakdrager te knippen omdat ik de clips niet wilde vervangen.

Ik ben ook een paar complicaties tegengekomen, zoals het verliezen van een aantal van de 6x25 metrische Torx-schroeven en sommige die ik nog moet oplossen, zoals de dwarsbalken die iets te lang zijn (5 mm) en niet vlak op de dakdrager passen. Ik heb geprobeerd de lengte aan te passen, maar daarvoor is een normale inbussleutel nodig om het eerste paneel te verwijderen, maar er is een andere stersleutel nodig die niet in mijn standaard gereedschapsset past.

Graag zou ik de video willen zien

#13 ·
Jeetje! Ik heb net de rails besteld voor mijn '15 Murano. Net als jullie wilde ik niet de gebruikelijke afzetterij van de dealer betalen om het voor mij te installeren. Omdat ik al eerder dakrails heb geïnstalleerd (mijn oude '05 Saturn VUE), dacht ik dat het niet moeilijk zou zijn. Maar nu ik dit bericht zie, begin ik te twijfelen....

Ik zou de video ook graag willen zien, als je hem hebt!

#14 ·
Ik heb net de Thule dakdragers op mijn '16 Murano gekregen en ze passen perfect. Zelf geïnstalleerd. 1 uur installatietijd. Ik weet niet zeker of Thule zijn adapters gewoon beter maakt om te passen dan de Nissan-versies of niet. Misschien de moeite waard om te bekijken als iemand nog steeds geïnteresseerd is om ze toe te voegen. Ik heb ze op Carid.com gekocht. Sterk aanbevolen.

#21 ·
Ik weet niet of het beter past, maar het klinkt zeker als een gemakkelijke installatie. Het probleem dat ik had met mijn OEM-stangen was dat ik het plastic moest wegsnijden dat deel uitmaakte van de zilveren dakrails om ruimte te maken voor de dwarsbalk om erin te vallen. Ik vraag me af of die van jou al was uitgesneden omdat iemand dat in het verleden al had gedaan OF als Thule het gewoon zo heeft ontworpen dat het wegsnijden van het plastic overbodig is? Al met al was het voor mij een hele klus, vooral omdat ik me erg onzeker voelde toen ik de rails eraf trok en een dremel gebruikte om het plastic te snijden.

Ik heb net de Thule dakdragers op mijn '16 Murano gezet en ze passen perfect. Zelf geïnstalleerd. 1 uur installatietijd. Ik weet niet zeker of Thule zijn adapters gewoon zo maakt dat ze beter passen dan de Nissan-versies. Misschien de moeite waard om te bekijken als iemand nog steeds geïnteresseerd is om ze toe te voegen. Ik heb ze op Carid.com gekocht. Sterk aanbevolen. View attachment 50874

#23 ·
Ik heb de installatie zelf gedaan, nadat ik hier wat had gelezen, wat me op het juiste pad bracht. Vrijwel zoals daar vermeld, is er een plastic onderdeel dat verwijderd moet worden van de bestaande dakdragerbevestiging die op het voertuig zit. Meestal moet je de hele dakdragerbevestiging verwijderen om een plastic gedeelte van de 4 secties te verwijderen waar de dwarsbalken aan het voertuig worden bevestigd ... maar dat is teveel werk, in plaats daarvan heb ik een heet mes gepakt en de secties eruit gesneden zonder het geheel te hoeven verwijderen.
Stap één: verwijder de afdekkingen op de dakdrager om het gedeelte bloot te leggen waar je de dwarsbalken wilt monteren.
51377

Stap 2: pak je hete mes... kan je krijgen op Amazon... hier in Canada heb ik het gekregen van Princess Auto voor $25,00.

Het mes is een beetje als een soldeerbout, steek het in een stroombron en het wordt erg heet en smelt door het plastic. (Draag eventueel een masker als je je zorgen maakt over dampen). Gebruik een hobbymes om de randen schoon te maken als je klaar bent. Duurt ongeveer 4 minuten per gebied (er zijn er 4, 2 voor montage voor en 2 voor montage achter dwarsbalken).
51378

51379

51380

Stap 3: monteer de dwarsbalken.. De dwarsbalken moeten worden geleverd met de benodigde montageschroeven. Ik heb de mijne van Amazon (aftermarket) gehaald, er zijn verschillende opties. In principe schroef je ze gewoon op hun plaats. De dwarsbalken die ik kreeg, waren er in 2 verschillende lengtes, de langere gaat naar voren. Volg de montage-instructies voor je dwarsbalken. De mijne waren van een bedrijf genaamd DNA Motor Inc via Amazon. Ik koos voor zwarte... maar zilver is denk ik een optie... mijn zonnedak functioneert nog steeds normaal.
51381

Voor degenen die geïnteresseerd zijn, ik heb de Thule Pulse (16 kubieke voet box) geïnstalleerd, eigenlijk wordt die in Canada verkocht bij onze lokale retailer Canadian Tire als "Thule Convoy Rooftop Cargo Box", hij heeft een glanzende afwerking... deze is groot, kon niet echt groter, dit past perfect zonder de antenne of de achterklep te beïnvloeden.
51382

#26 ·
Ik heb de installatie zelf gedaan, nadat ik hier wat had gelezen, wat me op de goede weg heeft gezet. Zo ongeveer zoals vermeld, is er een plastic onderdeel dat verwijderd moet worden van de bestaande dakdragerbevestiging die op het voertuig zit. Meestal moet je de hele dakdragerbevestiging verwijderen om een plastic gedeelte van de 4 secties te verwijderen waar de dwarsbalken aan het voertuig worden bevestigd ... maar dat is teveel werk, in plaats daarvan heb ik een heet mes gepakt en de secties eruit gesneden zonder het geheel te hoeven verwijderen.

Stap één: verwijder de afdekkingen op de dakdrager om het gedeelte bloot te leggen waar je de dwarsbalken wilt monteren.
View attachment 51377

Stap 2: pak je hete mes... kan op Amazon worden gekocht... hier in Canada heb ik het van Princess Auto voor $25,00 gekregen.

Het mes is een beetje als een soldeerbout, steek het in een stroombron en het wordt erg heet en smelt door het plastic. (Draag eventueel een masker als je je zorgen maakt over dampen). Gebruik een hobbymes om de randen schoon te maken als je klaar bent. Duurt ongeveer 4 minuten per gebied (er zijn er 4, 2 voor montage voor en 2 voor montage achter dwarsbalken). View attachment 51378

View attachment 51379
View attachment 51380

Stap 3, monteer de dwarsbalken.. De dwarsbalken moeten worden geleverd met de vereiste montageschroeven. Ik heb de mijne van Amazon (aftermarket) gehaald, er zijn verschillende opties. In principe schroef je ze gewoon vast. De dwarsbalken die ik kreeg, waren er in 2 verschillende lengtes, de langere gaat naar voren. Volg de montage-instructies voor je dwarsbalken. De mijne waren van een bedrijf genaamd DNA Motor Inc via Amazon. Ik koos voor zwarte... maar zilver is denk ik een optie... mijn zonnedak functioneert nog steeds normaal.
View attachment 51381

Voor degenen die geïnteresseerd zijn, ik heb de Thule Pulse (16 kubieke voet box) geïnstalleerd, eigenlijk wordt die in Canada verkocht bij onze lokale retailer Canadian Tire als "Thule Convoy Rooftop Cargo Box", hij heeft een glanzende afwerking... deze is groot, kon niet echt groter worden, dit past perfect zonder de antenne of de achterklep te beïnvloeden.

View attachment 51382
Ik ben dol op het chroom rond je achterlichten. Ik heb de mijne vorig jaar eindelijk geplaatst nadat ik ze begin 2018 had gekocht. Ik ben dol op de look die ze geven.

Fijne dag.
Bedankt. Ik ben wel van plan ze te verwijderen. Maar dat zeg ik al 2 jaar, dus wie weet. :)

#24 ·
Fijne dag.

owns 2017 Nissan Murano Platinum
#27 ·
Zitten Thule of andere aftermarket dwarsbalken hoger in vergelijking met OEM?
Thule, hoogstwaarschijnlijk wel, andere aftermarket... hangt ervan af. Ik wilde niet dat de dwarsbalken hoger zouden zijn dan OEM, dus koos ik voor exemplaren die qua afmetingen identiek waren aan de OEM, maar voor de helft van de prijs. Vandaar dat die op de foto met bouten op de bestaande hardware van het voertuig wordt bevestigd op dezelfde manier als OEM.

Als je de versie met zonnedak hebt, verkoopt Nissan, voor zover ik weet, de dwarsbalken niet officieel voor versies met zonnedak. De meest waarschijnlijke reden is dat er veel windruis ontstaat met de stangen bevestigd. Ik neem aan geen erg sterk verkoopargument.

#31 ·
Ik heb net OEM-dwarsrails op mijn 2015 FWD Platinum geïnstalleerd. Heb een video gemaakt van de uitsparing en hoe ik het aanpakte. Het kostte me ongeveer 1,5 uur. De dealer rekent $200 USD om te installeren. Ik heb een video op YouTube geplaatst:

#33 ·
Ik heb zojuist de dwarsbalken zelf op mijn dakdrager geïnstalleerd. De dealer rekende $110 en na het lezen van de handleiding dacht ik dat ik het zelf wel zou doen.

Ten eerste was het dwarsbalken-dakdragersysteem verschrikkelijk ontworpen. Het vereist dat je een snijgereedschap, een boor en een aantal instrumenten gebruikt die ik nog niet eens heb.

Voor iemand die niet met gereedschap is opgegroeid, ben ik gegaan en heb ik een dremel gekocht en de daad verricht. De handleiding zegt dat je de dakdrager van het dak moet halen, maar ik besloot de dakdrager te knippen omdat ik de clips niet wilde vervangen.

Ik ben ook een paar complicaties tegengekomen, zoals het verliezen van een aantal van de 6x25 metrische Torx-schroeven en sommige die ik nog moet oplossen, zoals de dwarsbalken die iets te lang zijn (5 mm) en niet vlak op de dakdrager passen. Ik heb geprobeerd de lengte aan te passen, maar daarvoor is een normale inbussleutel nodig om het eerste paneel te verwijderen, maar er is een andere stersleutel nodig die niet in mijn standaard gereedschapsset past.

Ik heb aftermarket dwarsbalken gekocht en aanpassingen aan de voeten gedaan (een beetje slijpen), niet aan de rails.

#34 ·
Ik heb de dwarsbalken een paar weken geleden besteld en kon ze vorige week eindelijk op mijn Murano plaatsen. De video hierboven was een grote hulp en gaf me het vertrouwen om dit zelf te doen na het lezen van een aantal van de eerdere horrorverhalen :)

Het duurde een paar uur, maar ik wilde heel voorzichtig zijn met het uitsnijden van de toegangspunten, en daarna alles een beetje opruimen voordat ik de dwarsbalken vastschroefde. Ik zie echt geen reden waarom de rails niet gewoon met dat deel open zouden worden gemaakt, maar soit. De bouten die er af fabriek in zaten, zaten erg vast en ik kan me voorstellen dat die gemakkelijk te strippen zijn zonder een slagschroevendraaier. Verder paste alles vrij soepel in elkaar.