Hallo allemaal,
Dus vandaag besloot ik dat het tijd was voor een CVT-vloeistofwissel. Ik heb 91.000 mijl op mijn 2015 Nissan Murano, voornamelijk op de snelweg.
Een CVT-vloeistofwissel is niet hetzelfde als een olieverversing; u moet ervoor zorgen dat het niveau correct is, de vloeistof de juiste temperatuur heeft voordat u deze aftapt, en het allerbelangrijkste, u moet deze in de juiste hoeveelheid bijvullen.
Omdat Nissan de afgelopen jaren zoveel CVT-problemen heeft gehad, hebben ze het moeilijk gemaakt voor de consument om de CVT-vloeistof te onderhouden; ze willen dat alleen de dealer het uitvoert.
Dit zal hoogstwaarschijnlijk uw garantie ongeldig maken, dus doe het op eigen risico.
Ik doe mijn auto graag zelf een onderhoudsbeurt; Sinds ik ben begonnen met het verversen van olie, ben ik gaan beseffen dat ik het meeste van dit onderhoud zelf kan doen.
Wat betreft wanneer u dit moet doen, er zijn zoveel verschillende meningen, afhankelijk van wie u het vraagt. Sommige mensen zeggen dat u het elke 30.000 mijl moet doen voor stadsritten, anderen zeggen elke 60.000 mijl, sommigen zeggen 100.000 mijl en anderen zeggen dat het de levensduur van de auto kan meegaan.
De onderhoudshandleiding zegt niet de geschatte kilometerstand waarop u de CVT-vloeistofwissel moet uitvoeren, maar vraagt u in plaats daarvan om hem naar de dealer te brengen, zodat deze hem kan testen en u kan vertellen of hij moet worden vervangen.
Maar het kan geen kwaad om hem af en toe te vervangen; zorg ervoor dat u het goed doet.
De vloeistof breekt zeker af, al die microscopische deeltjes zullen zich vermengen met de vloeistof tijdens het rijden, en bij 90.000 mijl kunt u zien hoe donker mijn vloeistof is.
Dit is geen CVT-vloeistofspoeling, wat betekent dat u alle vloeistof eruit haalt en nieuwe vloeistof erin doet. Maar in plaats van aftappen en bijvullen, tapt u 3/4 van de vloeistof af en herhaalt u dit 2 of 3 keer binnen een maand; hierdoor kan het grootste deel van de oude vloeistof worden vervangen door de nieuwe vloeistof. Een CVT-spoeling wordt alleen uitgevoerd bij het plaatsen van een nieuwe CVT-transmissie.
De dealer zal u waarschijnlijk tussen de $300 en $350 in rekening brengen voor deze service, gebruik alleen originele NISSAN NS-3 vloeistof, en dit is niet goedkoop, ~$20/qt indien gekocht bij de dealer.
Ik kon 5 qt kopen voor $67 op amazon; u heeft minimaal 4 qt nodig als u aftapt en bijvult. De pan bevat ongeveer 4 ft, terwijl de rest zich in de transmissie bevindt.
Zo heb ik mijn CVT-aftappen/bijvullen uitgevoerd, er zijn verschillende methoden, maar zolang u het goed doet, komt het goed.
* 5 qt NISSAN NS3 CVT-vloeistof
*De CVT-aftappanne bevindt zich aan de bestuurderskant.
*Voordat u dit uitvoert, moet u eerst met de auto rijden; hierdoor warmt de CVT-vloeistof op en wordt het aftappen gemakkelijker.
STAP 1: TIL DE AUTO OP
MOTOR UITZETTEN
Til de auto op zodat u gemakkelijk bij de CVT-aftappanne eronder kunt komen.
Verwijder de MUG-bescherming; er zijn veel clips; neem de tijd en verwijder ze één voor één. U zult hoogstwaarschijnlijk een van de clips breken doordat het weer ze erg hard maakt. Maak je geen zorgen; zorg ervoor dat je wat reserve hebt. De clips zijn erg goedkoop op amazon of eBay.
STAP 2: DE VLOEISTOF AFTAPPEN
Zodra de CVT-aftappanne is blootgelegd, ziet u twee moeren. De zwarte is de CVT-aftapplug en de zilveren aan de achterkant is de overloopplug (zie foto).
Draai de aftapplug los en kijk hoe de CVT-vloeistof eruit komt.
Als uw auto op dit moment niet waterpas staat, probeer hem dan zo waterpas mogelijk te maken; hierdoor komt er meer vloeistof uit. Ik heb de auto gewoon laten zakken terwijl de vloeistof eruit stroomde.
Dit duurt ongeveer 5 tot 10 minuten voordat u druppels ziet.
Bij de mijne kwam er precies 1 gallon/4qt uit.
Het doel is om precies bij te vullen wat eruit kwam.
Op dit punt kunt u de auto optillen en de MOER terugplaatsen.
Belangrijk:
Nissan raadt aan om de ring nooit opnieuw te gebruiken, dus zorg ervoor dat u een nieuwe ring heeft voordat u de moer terugplaatst.
Ik had er geen, dus ik heb de oude gewoon hergebruikt. Ik heb er een paar besteld, maar krijg ze pas morgen.
STAP 3: BIJVULLEN MET CVT-VLOEISTOF
De manier waarop NISSAN/Dealer deze stap uitvoert: Ze vullen het reservoir van onderaf met een pomp die is aangesloten op de overloopplug.
Maar u kunt hem ook van bovenaf bijvullen via de peilstokplug.
De peilstok is niet zoals de oliepeilstok, er zit geen stok, dus u kunt het niveau niet controleren.
Om hem te verwijderen, heeft u een lange, dunne schroevendraaier met platte kop nodig. Er zit een lipje op de peilstok; u moet de schroevendraaier plaatsen om de tap te bewegen terwijl u aan de peilstok trekt. Als u dit gaat doen, weet u het zeker.
De opening is klein, dus zorg ervoor dat u een smalle trechter heeft die in het peilstokgat past.
Giet precies wat eruit kwam (4 qt).
Als u te veel inschenkt, moet u de overloopaftapplug openen en het teveel eruit laten.
De onderhoudshandleiding zegt dat u meer moet bijvullen dan eruit kwam en de overloopklep moet openen wanneer de vloeistoftemperatuur 95F bereikt. Als de auto waterpas staat, weet u dat het op het juiste niveau staat als u een dunne draad vloeistof uit de overloopplug ziet komen.
Start na het bijvullen de auto en verplaats de versnelling van P naar N naar D, houd de hendel 5 seconden in elke positie.
Als u meer vloeistof wilt vervangen, kunt u deze stap na een week herhalen, omdat de nieuwe CVT-vloeistof zich pas tijdens het rijden met de oude vloeistof vermengt. Als u dit 2x herhaalt, wordt het grootste deel van uw oude vloeistof vervangen.
Dit is op geen enkele manier een gids, en ik ben geen expert Nissan-monteur; ik deel alleen mijn ervaring.
Dus vandaag besloot ik dat het tijd was voor een CVT-vloeistofwissel. Ik heb 91.000 mijl op mijn 2015 Nissan Murano, voornamelijk op de snelweg.
Een CVT-vloeistofwissel is niet hetzelfde als een olieverversing; u moet ervoor zorgen dat het niveau correct is, de vloeistof de juiste temperatuur heeft voordat u deze aftapt, en het allerbelangrijkste, u moet deze in de juiste hoeveelheid bijvullen.
Omdat Nissan de afgelopen jaren zoveel CVT-problemen heeft gehad, hebben ze het moeilijk gemaakt voor de consument om de CVT-vloeistof te onderhouden; ze willen dat alleen de dealer het uitvoert.
Dit zal hoogstwaarschijnlijk uw garantie ongeldig maken, dus doe het op eigen risico.
Ik doe mijn auto graag zelf een onderhoudsbeurt; Sinds ik ben begonnen met het verversen van olie, ben ik gaan beseffen dat ik het meeste van dit onderhoud zelf kan doen.
Wat betreft wanneer u dit moet doen, er zijn zoveel verschillende meningen, afhankelijk van wie u het vraagt. Sommige mensen zeggen dat u het elke 30.000 mijl moet doen voor stadsritten, anderen zeggen elke 60.000 mijl, sommigen zeggen 100.000 mijl en anderen zeggen dat het de levensduur van de auto kan meegaan.
De onderhoudshandleiding zegt niet de geschatte kilometerstand waarop u de CVT-vloeistofwissel moet uitvoeren, maar vraagt u in plaats daarvan om hem naar de dealer te brengen, zodat deze hem kan testen en u kan vertellen of hij moet worden vervangen.
Maar het kan geen kwaad om hem af en toe te vervangen; zorg ervoor dat u het goed doet.
De vloeistof breekt zeker af, al die microscopische deeltjes zullen zich vermengen met de vloeistof tijdens het rijden, en bij 90.000 mijl kunt u zien hoe donker mijn vloeistof is.
Dit is geen CVT-vloeistofspoeling, wat betekent dat u alle vloeistof eruit haalt en nieuwe vloeistof erin doet. Maar in plaats van aftappen en bijvullen, tapt u 3/4 van de vloeistof af en herhaalt u dit 2 of 3 keer binnen een maand; hierdoor kan het grootste deel van de oude vloeistof worden vervangen door de nieuwe vloeistof. Een CVT-spoeling wordt alleen uitgevoerd bij het plaatsen van een nieuwe CVT-transmissie.
De dealer zal u waarschijnlijk tussen de $300 en $350 in rekening brengen voor deze service, gebruik alleen originele NISSAN NS-3 vloeistof, en dit is niet goedkoop, ~$20/qt indien gekocht bij de dealer.
Ik kon 5 qt kopen voor $67 op amazon; u heeft minimaal 4 qt nodig als u aftapt en bijvult. De pan bevat ongeveer 4 ft, terwijl de rest zich in de transmissie bevindt.
Zo heb ik mijn CVT-aftappen/bijvullen uitgevoerd, er zijn verschillende methoden, maar zolang u het goed doet, komt het goed.
* 5 qt NISSAN NS3 CVT-vloeistof
*De CVT-aftappanne bevindt zich aan de bestuurderskant.
*Voordat u dit uitvoert, moet u eerst met de auto rijden; hierdoor warmt de CVT-vloeistof op en wordt het aftappen gemakkelijker.
STAP 1: TIL DE AUTO OP
MOTOR UITZETTEN
Til de auto op zodat u gemakkelijk bij de CVT-aftappanne eronder kunt komen.
Verwijder de MUG-bescherming; er zijn veel clips; neem de tijd en verwijder ze één voor één. U zult hoogstwaarschijnlijk een van de clips breken doordat het weer ze erg hard maakt. Maak je geen zorgen; zorg ervoor dat je wat reserve hebt. De clips zijn erg goedkoop op amazon of eBay.
STAP 2: DE VLOEISTOF AFTAPPEN
Zodra de CVT-aftappanne is blootgelegd, ziet u twee moeren. De zwarte is de CVT-aftapplug en de zilveren aan de achterkant is de overloopplug (zie foto).
Draai de aftapplug los en kijk hoe de CVT-vloeistof eruit komt.
Als uw auto op dit moment niet waterpas staat, probeer hem dan zo waterpas mogelijk te maken; hierdoor komt er meer vloeistof uit. Ik heb de auto gewoon laten zakken terwijl de vloeistof eruit stroomde.
Dit duurt ongeveer 5 tot 10 minuten voordat u druppels ziet.
Bij de mijne kwam er precies 1 gallon/4qt uit.
Het doel is om precies bij te vullen wat eruit kwam.
Op dit punt kunt u de auto optillen en de MOER terugplaatsen.
Belangrijk:
Nissan raadt aan om de ring nooit opnieuw te gebruiken, dus zorg ervoor dat u een nieuwe ring heeft voordat u de moer terugplaatst.
Ik had er geen, dus ik heb de oude gewoon hergebruikt. Ik heb er een paar besteld, maar krijg ze pas morgen.
STAP 3: BIJVULLEN MET CVT-VLOEISTOF
De manier waarop NISSAN/Dealer deze stap uitvoert: Ze vullen het reservoir van onderaf met een pomp die is aangesloten op de overloopplug.
Maar u kunt hem ook van bovenaf bijvullen via de peilstokplug.
De peilstok is niet zoals de oliepeilstok, er zit geen stok, dus u kunt het niveau niet controleren.
Om hem te verwijderen, heeft u een lange, dunne schroevendraaier met platte kop nodig. Er zit een lipje op de peilstok; u moet de schroevendraaier plaatsen om de tap te bewegen terwijl u aan de peilstok trekt. Als u dit gaat doen, weet u het zeker.
De opening is klein, dus zorg ervoor dat u een smalle trechter heeft die in het peilstokgat past.
Giet precies wat eruit kwam (4 qt).
Als u te veel inschenkt, moet u de overloopaftapplug openen en het teveel eruit laten.
De onderhoudshandleiding zegt dat u meer moet bijvullen dan eruit kwam en de overloopklep moet openen wanneer de vloeistoftemperatuur 95F bereikt. Als de auto waterpas staat, weet u dat het op het juiste niveau staat als u een dunne draad vloeistof uit de overloopplug ziet komen.
Start na het bijvullen de auto en verplaats de versnelling van P naar N naar D, houd de hendel 5 seconden in elke positie.
Als u meer vloeistof wilt vervangen, kunt u deze stap na een week herhalen, omdat de nieuwe CVT-vloeistof zich pas tijdens het rijden met de oude vloeistof vermengt. Als u dit 2x herhaalt, wordt het grootste deel van uw oude vloeistof vervangen.
Dit is op geen enkele manier een gids, en ik ben geen expert Nissan-monteur; ik deel alleen mijn ervaring.